השכלה אקדמית נתמכת לאנשים עם מוגבלויות פסיכאטריות
(מס' 116)

סוג פרסום:
מחבר :
נגה שגיב ונעמי שטרוך
מועד פרסום :
08/2007
הורדה השכלה אקדמית נתמכת לאנשים עם מוגבלויות פסיכאטריות (pdf)

הדוח מסכם את מחקר ההערכה שליווה את השלב הנסיוני לפעילותה של תכנית השכלה אקדמית נתמכת.

תכנית השכלה אקדמית נתמכת פעלה בשלוש השנים האחרונות באוניברסיטת חיפה ובמוסדות האקדמיים בירושלים, מתוך מטרה לסייע לסטודנטים המתמודדים עם מגבלה פסיכיאטרית (בעלי נכות נפשית של 40% לפחות, הזכאים לסל שיקום) להתמיד בלימודיהם ולהשלים את התואר האקדמי. תכנית השכלה אקדמית נתמכת הופעלה על ידי עמותת רעות, במימון משרד הבריאות והקרן למפעלים מיוחדים של המוסד לביטוח לאומי.  

 

מחקר ההערכה של ג'וינט-מכון ברוקדייל ליווה את תכנית השכלה נתמכת במשך שלוש שנים ומטרותיו היו לזהות מוקדי הצלחה ושיפור כמו גם קשיים ובעיות, על מנת לאפשר את שיפור התכנית במהלך יישומה ולהפיק לקחים להמשך. במהלך המחקר רואיינו חלק מהסטודנטים המשתתפים בתכנית, החונכים, הרכזות, המדריכות וחברי ועדת ההיגוי.

 

הדוח מציג את ממצאי המחקר תוך התייחסות לשלושה מעגלים הפועלים במקביל ומהווים רמות שונות של הפרויקט: 1. קשר החונכות בין הסטודנט והחונך, 2. הרכזות והקשר שלהן עם הסטודנטים והחונכים, 3. המדריכות והרכזות ותפקידן בהובלת התכנית ועיצובה.

 

ממצאי המחקר מתייחסים למטרות החונכות לתפקיד החונך ולתכני הסיוע של התכנית, לאופי הקשר בין החונך והסטודנט וגבולותיו, למאפייני החונכים, לתרומת התכנית בעיני הסטודנטים ולשביעות רצון ושחיקה בקרב החונכים, למעגלי ההדרכה וההכשרה בתכנית. חלק נוסף בדו"ח מתייחס לגיבוש עקרונות לפעילות התכנית ומחשבות על פיתוחה העתידי. המלצות המחקר מתייחסות, בין היתר, לצורך בחידוד נוסף של מטרות התכנית ברמה האידאולוגית והמעשית, לדגש מוגבר על  הסיוע בתחום החברתי, להתייחסות ועיסוק בהשפעת תחלופת החונכים על הסטודנטים, להמשך הדגש על מפגשים קבוצתיים עבור החונכים